JavaScript lijkt te zijn uitgeschakeld in uw browser. Voor de beste gebruikerservaring, zorg ervoor dat javascript ingeschakeld is voor uw browser.
Kies uw voertuig
Zoeken op kenteken
Sensoren Sensor uitlaatgasdruk
Differentieeldruksensor (DDS) - Uitlaatdruksensor - DPF-druksensor
In het uitlaatsysteem van uw voertuig meet de verschildruksensor de druk voor en na het roetfilter, oftewel het verschil tussen de twee meetpunten. Dit drukverschil wordt gebruikt om te bepalen hoe zwaar het DPF al met as is geladen. Als de vervuiling / belasting te hoog is, start de motorregeling een regeneratieproces van het roetfilter. Als de sensor defect is en/of niet goed werkt, bestaat het risico dat het roetfilter niet op tijd wordt gegenereerd en daardoor zo zwaar wordt belast dat het niet meer kan worden geregenereerd. Als de dynamische druk in de richting van uw motor te hoog is door deze DPF-blokkering, kan er dure schade aan de turbocompressor ontstaan. Een vroegtijdige vervanging van de uitlaatgasdruksensor moet onmiddellijk worden uitgevoerd. Wij adviseren altijd de sensor te vervangen bij het vervangen van het roetfilter.